Notícies

A més de les notícies, podeu consultar la selecció de vídeos relacionats amb la gestió muncipal i intervencions de membres del Consistori a Actualitat informativa de l'Ajuntament, així com altres notícies de Sant Pere de Ribes a canalblau.alacarta.cat.

 
Educació

27/11/2023 12:51

L’Ajuntament de Sant Pere de Ribes juntament amb el Consell Comarcal del Garraf reclamen al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya més recursos econòmics i professionals per als programes de formació i inserció (PFI) adreçats als joves amb Necessitats Educatives Especials (NEE). L’alcaldessa de Sant Pere de Ribes, Abigail Garrido; la regidora d’Educació, Paqui Carrasquilla; la regidora d’Inclusió i Vida Independent, Araceli Bau, i la presidenta del Consell Comarcal, Mònica Gallardo, s’han reunit aquest divendres, 24 de novembre, amb les famílies de l’alumnat afectat, el qual no compta amb les suficients persones vetlladores als PFI, concretament el d’Auxiliar de Vendes, Oficina i Atenció al Públic, que ofereix l’Institut Can Puig de Sant Pere de Ribes.

L’alcaldessa ha explicat que aquest PFI es va posar en marxa com una prova pilot de la Generalitat fa uns 10 anys amb una sèrie de recursos que “ara hem vist minvats fins a l’extrem que és impossible continuar fent aquest PFI amb les condicions amb les quals els alumnes tinguin no només l’atenció que es mereixen, sinó també la seguretat diària garantida”. “Les famílies estan angoixades i els alumnes estan vivint una experiència que hauria de ser positiva, i és tot el contrari, és molt complexa”, ha remarcat.

En aquest sentit, Garrido ha reivindicat a la Generalitat “dotar amb dues persones vetlladores a temps complert a aquest PFI adaptat per tal de donar suport i que totes les necessitats puguin ser ateses” i especialment l’alumnat amb pluridiscapacitat, inclosa la diversitat funcional intel·lectual més severa. L’alcaldessa ha insistit en la seva demanda i que ha requerit al Departament d’Educació “el seu suport, la seva sensibilitat i una sortida immediata” a la situació que estan patint tots els alumnes amb NEE i les seves famílies.

Per la seva part, la presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Mònica Gallardo, ha afirmat que tenint en compte que es tracta d’una prova pilot que va posar en marxa la Generalitat “ara no té sentit que no hi hagi una voluntat inicial de donar l’oportunitat a persones amb capacitats diverses, però que necessiten una atenció especial, amb els recursos necessaris”. Gallardo considera que d’haver-hi “la màxima celeritat possible per donar resposta” a la vintena de famílies que s’han vist afectades per la reducció de persones vetlladores d’aquest PFI. 

La representat de les famílies i mare d’un dels alumnes d’aquest programa, Caterina Joan, ha dit que una de les conseqüències de no tenir una  persona vetlladora és, per exemple, no poder tirar endavant el projecte d’empresa quan els alumnes sortien del centre cada divendres, o que les necessitats bàsiques, com anar al lavabo o poder esmorzar, no estiguin cobertes. “Són situacions de negligència perquè al final si un alumne es posa nerviós pel soroll i la falta de control o surt corrents pot haver-hi una conseqüència greu”, ha destacat aquesta mare. Les famílies han mostrat la seva indignació atès que aquesta situació també afecta als aprenentatges que s’haurien d’assolir amb aquest PFI i suposa “fer passes enrere perquè també afecta al seu estat emocional”.

El PFI d’Auxiliar de Vendes, Oficina i Atenció al Públic dona cobertura a tota la comarca del Garraf i al Baix Penedès i està format per 24 joves, dels quals 9 tenen reconeguda una discapacitat superior del 66%. El curs passat disposaven d’una persona vetlladora i una integradora social a jornada complerta, mentre que aquest curs només disposen d’una vetlladora cinc hores setmanals.

L’Ajuntament de Sant Pere de Ribes va aprovar per unanimitat una moció, a la passada sessió plenària celebrada el 21 de novembre, per exigir a la Generalitat de Catalunya que garanteixi la inclusió de les persones amb diversitat funcional, com a educació post obligatòria, en el marc dels Programes de Formació i Inserció.

Cal recordar que l’any 2017, la Generalitat va reconèixer mitjançant un decret el dret a un sistema educatiu inclusiu per garantir que tots els centres públics poguessin ser-ne partícips. Però no s’ha acompanyat de les dotacions pressupostàries necessàries ni s’ha destinat suficients recursos. Per això, es reclama el seu compromís amb el desplegament dels recursos necessaris “perquè pugui ser un fet i es garanteixi realment el dret dels nens i nenes amb necessitats especials de tenir una educació digne i de qualitat”.